Wat is USB-C?

Een MacBook met USB-C poort. Herkenbaar aan de ronde vorm. Deze poort ondersteunt Thunderbolt 3, dit is niet aan het uiterlijk te zien.

USB-C is de naam voor de nieuwe aansluiting met ronde vorm die je op steeds meer apparaten terugvindt. Het lijkt er zelfs op dat over een paar jaar iedere laptop, desktop, smartphone, monitor en ander device over een USB-C poort beschikt.
Dat is fijn, want als ieder apparaat over dezelfde aansluiting beschikt, heb je niet zo veel verschillende kabels of een adapter meer nodig.

De USB-C poort is rond van vorm, zie de afbeelding hiernaast.

De USB-C poort kan ondersteuning bieden aan de volgende protocollen:

• Alle reguliere USB versies
  • HDMI
  • DVI
  • DisplayPort
  • Thunderbolt
  • VGA
  • Stroomoverdracht (tot 100 W)

Het verschilt echter per apparaat wat  jouw USB-C poort kan.

Het ligt aan jouw apparaat wat jouw USB-C poort kan. Check dit dus in de handleiding van je product of op internet.

Dit in tegenstelling tot een Thunderbolt 3 poort, dit is simpel gezegd een USB-C poort met een vaste lijst aan mogelijkheden die elke Thunderbolt 3 poort ondersteunen.
Lees hieronder de mogelijkheden van elke Thunderbolt 3 poort:

Wat is Thunderbolt 3?

thunderbolt 3De USB-C poort kan dus ondersteuning bieden aan een reeks protocollen zoals HDMI en stroomoverdracht. Thunderbolt 3 is de technologie die op dit moment het meeste uit USB-C haalt. Heeft je apparaat een Thunderbolt 3 aansluiting, dan ziet die aansluiting eruit zoals iedere andere USB-C poort.

Met elke Thunderbolt 3 poort kun je gegarandeerd het volgende:

• Snelheid tot 40 Gb/s voor gegevens­overdracht
  • Ondersteuning voor 2x 4K UltraHD beeldschermen
  • Opladen van hoofdapparaat via de poort tot 100W
  • Video output: HDMI, DVI, DisplayPort, VGA.
  • Via adapter naar: Ethernet , Thunderbolt 2.

Thunderbolt 3 is dus een USB-C poort met een vaststaand pakket aan functies.

Met een USB-C en Thunderbolt 3 Adapter of Hub kun je je oude randapparatuur aansluiten op deze nieuwe poort. Het mooie is dat deze krachtige poort is uit te breiden met hubs tot wel 10 poorten zoals HDMI, VGA, meerdere USB 3.0 en andere poorten.

Wat zijn de beste USB-C Adapters op dit moment? Bekijk de beste opties.

De beste USB-C Hubs kunnen jouw USB-C en Thunderbolt 3 poort uitbreiden tot wel 10 poorten! Bekijk hier een overzicht van de beste aankopen.

Verschillende types USB (2.0, 3.0, 3.1, etc)

USB-C is de naam voor fysieke kenmerkende ronde aansluiting.. Maar daarnaast zijn er ook verschillende soorten USB, welke verschillen in overdrachtsnelheid.

usb types
Van Links naar Rechts: USB2.0, USB3.0 en USB-C, let op de vierkante en daarna ronde vorm.

Op dit zijn dit de nog relevante versies van USB:

• USB 2.0
  • USB 3.0
  • USB 3.1
  • USB 3.1 Type-C (USB-C)

Al deze versies kun je tegenkomen in de fysieke USB-C aansluiting.

Overdrachtssnelheid in cijfers

USB-C heeft dus vele gedaantes, maar hoe verhouden die verschillende aansluitingen zich tot elkaar? Dat zie je in de tabel hieronder.

Naam (soort aansluiting) Data overdrachtsnelheid (maximaal)
Usb 2.0 (vierkant) 480 Mb/s
Usb 3.0 (vierkant, blauw) 5 Gb/s
Usb 3.1 Gen 1 (vierkant of USB-C) 5 Gb/s
Usb 3.1 Gen 2 (vierkant of USB-C) 10 Gb/s
Thunderbolt 3 (rond) 40 Gb/s

Je ziet hier goed hoe de ontwikkelingen zijn verlopen, en hoe groot de sprong is tussen USB-C (ook wel USB 3.1 Type-C (gen 1 of 2) genoemd) en Thunderbolt.

Werk je veel met geheugensticks, wil je snel opladen en wil je een externe monitor aansluiten met hoge resolutie van 4K?
Dan kun je kijken of je dit kunt doen via USB-C of Thunderbolt 3. Waarschijnlijk heb je hier een adapter voor nodig.

Samenvatting en conclusie

We vatten het verschil tussen Thunderbolt 3 en USB-C samen:

• USB-C is de nieuwe versie van USB die rond is van vorm.
  • Het verschilt per apparaat wat jouw USB-C poort kan.
  • Thunderbolt 3 is daarintegen een USB-C poort met een vast pakket aan functies (video-output, opladen, etc).
  • De poortvorm is dus hetzelfde, namelijk rond.
  • De twee zijn compatibel met elkaar, je kunt een USB-C apparaat uitsluiten op Thunderbolt 3 en andersom.
  • Het verschil tussen USB 2.0 tot en met USB 3.0 aan de ene kant en Thunderbolt 3 / USB-C is de nieuwe ronde vorm.
  • Een Thunderbolt 3 poort kan meer dan een USB-C poort.

Thunderbolt 3 is een technologie die een vaste set functies uit jouw USB-C poort haalt. Heb jij een USB-C poort zonder Thunderbolt 3, lees dan goed bij jouw fabrikant wat jouw apparaat kan. Wellicht kan de USB-C poort dan bijvoorbeeld geen stroomoverdracht of USB-C naar HDMI bieden.

Wie zijn wij?

Wij zijn dé webshop in USB-C en Thunderbolt 3 Adapters voor jou. Dankzij onze expertise in deze niche, kunnen wij je op maat gemaakt advies aanbieden en hebben wij de beste USB-C Adapters, Hubs en kabels kunnen samenstellen.

Onze producten komen van Apple-gecertificeerde fabrikanten en zijn van hoge kwaliteit.

Dankzij onze niche kunnen wij deze tegen een goede prijs aanbieden.

Neem een kijkje in onze samenstelling van de beste USB-C Adapters van dit moment.

Deal! – Koop een adapter boven 30,- en krijg een gratis adapter erbij kado! Bekijk de mogelijkheden!