Wat is USB-C?

Een MacBook met USB-C poort. Herkenbaar aan de ronde vorm. Deze poort ondersteunt Thunderbolt 3, dit is niet aan het uiterlijk te zien.

USB-C is de naam voor een aansluiting die je op steeds meer apparaten terugvindt. Het lijkt er zelfs op dat over een paar jaar iedere laptop, desktop, smartphone, monitor en ander device over een USB-C poort beschikt. En dat is fijn, want als ieder apparaat over dezelfde aansluiting beschikt, heb je niet zo veel verschillende kabels of een adapter meer nodig.

USB-C kan ondersteuning bieden aan de volgende protocollen:

• Alle reguliere USB versies
  • HDMI
  • DVI
  • DisplayPort
  • Thunderbolt
  • VGA
  • Stroomoverdracht (tot 100 W)

Het verschilt echter per apparaat wat de USB-C poort kan. Het ligt aan de fabrikant wat jouw USB-C poort kan. Dit maakt het hele verhaal complex, omdat je dus niet automatisch weet wat jou USB-C poort precies kan leveren. Dit is niet het geval bij Thunderbolt 3, elke Thunderbolt 3 poort biedt een gegarandeerde lijst aan functies / mogelijkheden. Heb jij dus een Thunderbolt 3 poort, dan kan jij gegarandeerd een aantal dingen met jouw poort. Lees hieronder welke dit zijn.

Wat is Thunderbolt 3?

thunderbolt 3De USB-C poort kan dus ondersteuning bieden aan een reeks protocollen zoals HDMI en stroomoverdracht. Thunderbolt 3 is de technologie die op dit moment het meeste uit USB-C haalt. Heeft je apparaat een Thunderbolt 3 aansluiting, dan ziet die aansluiting eruit zoals iedere andere USB-C poort. Met elke Thunderbolt 3 poort kun je het volgende:

• Snelheid tot 40 Gb/s voor gegevens­overdracht
  • Ondersteuning voor 2x 4K UltraHD beeldschermen
  • Opladen van hoofdapparaat via de poort tot 100W
  • Video output: HDMI, DVI, DisplayPort, VGA.
  • Via adapter naar: Ethernet , Thunderbolt 2.

Thunderbolt 3 is dus een USB-C poort met een vaststaand pakket aan functies.

Verschillende soorten USB

USB-C is de naam voor fysieke kenmerkende ronde aansluiting.. Maar daarnaast zijn er ook verschillende soorten USB, welke verschillen in overdrachtsnelheid.

usb types
Van Links naar Rechts: USB2.0, USB3.0 en USB-C, let op de vierkante en daarna ronde vorm.

Op dit zijn dit de nog relevante versies van USB:

• USB 2.0
  • USB 3.0
  • USB 3.1
  • USB 3.1 Type-C (USB-C)

Al deze versies kun je tegenkomen in de fysieke USB-C aansluiting.

Overdrachtssnelheid in cijfers

USB-C heeft dus vele gedaantes, maar hoe verhouden die verschillende aansluitingen zich tot elkaar? Dat zie je in deze tabel.

Naam (soort aansluiting) Data overdrachtsnelheid (maximaal)
Usb 2.0 (vierkant) 480 Mb/s
Usb 3.0 (vierkant, blauw) 5 Gb/s
Usb 3.1 Gen 1 (vierkant of USB-C) 5 Gb/s
Usb 3.1 Gen 2 (vierkant of USB-C) 10 Gb/s
Thunderbolt 3 (rond) 40 Gb/s

Je ziet hier goed hoe de ontwikkelingen zijn verlopen, maar ook hoe groot de sprong is tussen USB-C (ook wel USB 3.1 Type-C (gen 1 of 2) genoemd) en Thunderbolt. Bevat je werk of hobby veel bestandsuitwisselingen, wil je snel opladen en maak je gebruik van hoge resoluties? Dan is USB-C met Thunderbolt 3 een goede keuze.

Samenvatting en conclusie

Niet eenvoudig dus, al die verschillende USB’s. We vatten samen:

• Het verschil tussen USB 2.0 tot en met USB 3.0 aan de ene kant en het nieuwe Thunderbolt 3 & USB-C is dat waar de eerste gebruik maakt van poorten met vierkante uiteindes, de laatst genoemde gebruikmaakt van de nieuwe poort met ronde vorm.
  • Het verschil tussen Thunderbolt 3 en USB-C is dat Thunderbolt 3 een complete pakket aan functies op een USB-C poort aanbiedt, en bij apparaten met USB-C maar zonder Thunderbolt 3 het per poort verschilt wat deze kan. De poortvorm is dus voor beide dezelfde nieuwe ronde poortvorm. Deze twee zijn compatibel met elkaar, je kunt een USB-C apparaat uitsluiten op Thunderbolt 3 en andersom (het is immers dezelfde vorm poort).
  • Met een USB-C poort kun je echter niet alles wat je met een Thunderbolt 3 poort kan. Hierdoor kun je wellicht niet gebruik maken van bijvoorbeeld de maximale data overdrachtsnelheid, die bij Thunderbolt 3 hoger ligt, of van opladen van je hoofdapparaat.

Thunderbolt 3 is een technologie die een vaste set functies uit jouw USB-C poort haalt. Heb jij een USB-C poort zonder Thunderbolt 3, lees dan goed bij jouw fabrikant wat jouw apparaat kan. Wellicht kan de USB-C poort dan bijvoorbeeld geen stroomoverdracht of USB-C naar HDMI bieden.

De Adapters bij USB-C-Adapters.nl zijn geschikt voor USB-C met en zonder Thunderbolt 3 technologie.
Het ligt aan het apparaat en de adapter of deze Thunderbolt 3 functies ondersteunt, zoals bijvoorbeeld opladen. Zoek je specifiek het Thunderbolt protocol? Bekijk dan onze Thunderbolt 3 Adapters.

Wij zijn dé webshop in USB-C en Thunderbolt 3 Adapters, Hubs en Kabels.

Wij van USB-C-Adapters.nl hebben dankzij onze expertise in de niche van de USB-C / Thunderbolt 3 poort van laptops en MacBooks, een select assortiment van de beste USB-C Adapters, Hubs en kabels kunnen samenstellen. Onze producten komen van Apple-gecertificeerde fabrikanten en zijn van hoge kwaliteit. Dankzij onze niche kunnen wij deze tegen een goede prijs aanbieden.

Neem een kijkje in onze samenstelling van de beste USB-C Adapters:

USB-C Hubs kopen? Bekijk onze USB-C Adapters en Hubs