5 tips voor uitbreiden poorten van een MacBook

Hoe breid ik mijn poorten uit  voor de MacBook? – 5 tips

De MacBooks en Imac’s zijn voorzien van de razendsnelle USB-C (Thunderbolt 3) poorten. Geschikt voor het aansluiten van o.a. 5K beeldschermen, externe schijven (tot 40Gbit/s) en kunnen tevens worden gebruikt om de oplader van de MacBook aan te sluiten.

Thunderbolt 3 is de ultieme versie van USB-C.  Klik hier  voor verdere uitleg over USB-C en Thunderbolt 3.

Echter, veelgebruikte poorten zoals USB A (bijv. toetsenbord, webcam, muis, externe schijf) , Ethernet, HDMI, DislayPort en SD Kaartlezer ontbreken op de Macbook.

Met een USB-C adapter (ook wel dock of hub genaamd) zorg je ervoor dat jouw MacBook wordt uitgebreid met die missende poorten.

Waar moet je nu op letten bij het kiezen van een USB-C Adapter voor de MacBook?

Tip 1. Maak een lijst met wat je wil aansluiten op de MacBook

Hier volgt een handige checklist die je kan helpen met welke poorten je nodig hebt.

• Wat voor beeldschermen wil je aansluiten (VGA, HDMI, DisplayPort, Mini-Displayport)?
  • Hoeveel USB-A apparaten (Toetsenbord, muis, externe schijf, webcam?
  • Is Ethernet nodig? (handig voor stabiele verbinding bij Teams of Zoom) .  Klik hier
    voor overzicht van Ethernet oplossingen
  • De eigen oplader gebruiken of een Docking Station inclusief oplader?

Tip 2. Aansluiten van 1 of 2 externe beeldschermen

Het aansluiten van twee externe beeldschermen is sterk in opkomst vanwege de toename van thuiswerken. Belangrijk daarbij is dat je kan multitasken (Extende Mode) op elk afzonderlijke scherm. Let goed op bij de keuze van de USB-C adapter dat er expliciet vermeld staat dat Extended mode op twee externe beeld schermen is ondersteunt. Een overzicht van adapters en docks die dit wel ondersteunen  vind je hier

Tip 3. Bureau vrij van kabels

De meeste USB-C adapters hebben een korte aansluitkabel van ca. 15cm en liggen vlak naast de MacBook. Hierdoor lopen de kabels van de oplader, beeldschermen etc ook over het bureau. Met een  USB-C Verlengkabel kan je de USB-C adapter naar het eind van het bureau verplaatsen en loopt er maar één enkele kabel in het zicht.

Tip 4: Aanklikbare USB-C Dock of USB-C adapter met kabel?

Bijzonder compact zijn de aanklikbare USB-C docks die je aan de zijkant van de MacBook met dubbele USB-C poorten aansluit. Vooral als je vaak op pad bent, je hoeft dan geen losse adapter in je tas mee te nemen. Let wel op dat de MacBook niet in een sleeve of cover zit. De aanklikbare dock sluit niet meer goed aan en werkt dan niet. Kies dan voor een lichtgewicht USB-C-adapter met een kort kabeltje

Tip 5: Overwegingen voor een Docking Station.

USB-C Thunderbolt Docking Station MacBook Universal

Het voordeel van een Docking Station is dat deze een ingebouwde oplader heeft voor de MacBook. Je eigen oplader kan dan in de tas blijven.

Daarnaast ondersteunen Docking Stations het multitasken op meerdere beeldschermen met hoge resolutie (4k of 5K op 60hz). Kijk hier voor een overzicht van Docking Stations voor MacBooks .

Wie zijn wij?

Wij zijn dé webshop in USB-C en Thunderbolt 3 Adapters voor jou. Dankzij onze expertise in deze niche, kunnen wij je op maat gemaakt advies aanbieden en hebben wij de beste USB-C Adapters, Hubs en kabels kunnen samenstellen.

Onze producten komen van Apple-gecertificeerde fabrikanten en zijn van hoge kwaliteit.

Dankzij onze niche kunnen wij deze tegen een goede prijs aanbieden.

Neem een kijkje in onze samenstelling van de beste USB-C Adapters van dit moment.

Deal! – Koop een adapter boven 30,- en krijg een gratis adapter erbij kado! Bekijk de mogelijkheden!